Breadcrumbs


ΠΛΑΝΗΤΕΣ

 

Με αφορμή την επίσκεψη μας στο Πλανητάριο της Θεσσαλονίκης ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα για τους πλανήτες

  1. Πρώτα μιλήσαμε για τον χρόνο και ασχοληθήκαμε με το

ρολόι- ώρα

Λύσαμε το ΑΙΝΙΓΜΑ για το ρολόι : τρέχω πάντα βιαστικό, τη ζωή για να μετρώ, το μεγαλύτερο ποδάρι, γρηγορότερα κουνώ. Τι είμαι;

Παρατηρήσαμε

  • παλιά αλλά και καινούργια ρολόγια, ρολόγια επιτραπέζια, τοίχου, χειρός , με μπαταρίες ή και ηλεκτρονικά.
  • ποια ρολόγια δείχνουν την ίδια ώρα;

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Πόσα είδη ρολογιού υπάρχουν;

Παρατηρήσαμε το ρολόι (που έχουμε στη τάξη μας)

  • Τι σχήμα έχει; (στρογγυλό)- τι άλλο είναι στρόγγυλο στην τάξη;
  • Εξηγήσαμε τις έννοιες λεπτοδείκτης, ωροδείκτης, δευτερολεπτοδείκτης
  • Επεξεργαστήκαμε τις 12 ώρες.

Παίξαμε και ένα διασκεδαστικό παιχνίδι: κάνουμε τον κούκο δηλ. κάνουμε κούκου 1 φορά όταν η ώρα είναι 1 , 2 κούκου όταν η ώρα είναι 2 κ.τ.λ.

Ακούσαμε ήχους από ρολόγια

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Αναρωτηθήκαμε γιατί χρειαζόμαστε τα ρολόγια;

 

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
παίξαμε το παιχνίδι : Ρολογά, ρολογά, τι ώρα είναι;

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Δημιουργήσαμε δικά μας ρολόγια από χαρτόνι και προσπαθήσαμε να μάθουμε όλοι μαζί βασικές έννοιες της ώρας πχ όταν και οι δύο δείχτες είναι στο δώδεκα, η ώρα είναι ακριβώς.

  1. Στις 2 Απριλίου ήταν Παγκόσμια Ημέρα παιδικού Βιβλίου. Αν και η μέρα είναι αφιερωμένη στον εμείς προτιμήσαμε να διαβάσουμε τον Φεγγαροσκεπαστή, [Eric Puybaret, μτφρ. Μ. Αγγελίδου, εκδ. Αίσωπος] ,μια πολύ συγκινητική ιστορία που μιλάει για το φεγγάρι. Άρεσε πολύ στα παιδιά και όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να το βρει και να το διαβάσει στο siteμας: http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip48/Default.html

Την συζητήσαμε ? την δραματοποιήσαμε

Ζωγράφισαν την αγαπημένη τους εικόνα σε ένα φύλλο φεγγάρι.

 

Τέλος φτιάξαμε ένα σελιδοδείκτη

  1. Την Τετάρτη ξεκινήσαμε να ανακαλύπτουμε το διάστημα κάνοντας την αρχή με τον πλανήτη μας, τη Γη.

?Αποφασίσαμε να γίνουμε μικροί επιστήμονες. Καταγράψαμε τις παρατηρήσεις μας στο βιβλίο των παρατηρήσεων για τη Γή.

?Μιλήσαμε για την ΒΑΡΥΤΗΤΑ:

vαναρωτηθήκαμε πως γίνεται να σταθεί κάτι πάνω σε μια σφαίρα αφού δεν υπάρχουν γωνίες και άρα εμείς πως στεκόμαστε πάνω στη Γή χωρίς να πέφτουμε;

vγιατί δεν πέφτουν οι άνθρωποι που ζουν στις κάτω χώρες της γης, γιατί δε χύνονται οι θάλασσες, γιατί πέφτουν τα πράγματα προς τα κάτω. Δεν ήξεραν. Δεν τους απαντήσαμε.

Έτσι ξεκινήσαμε να μιλάμε για τη βαρύτητα,  τη μαγική δύναμη της Γής που τραβάει όλα τα πλάσματα και τα αντικείμενα προς το μέρος της, και να παίζουμε με διάφορα αντικείμενα για την κατανοήσουμε.

  • Κάναμε το πρώτο μας πείραμα: Δοκιμάσαμε, να σταθούμε στο αέρα

 

  • Τους μιλήσαμε για τη βαρύτητα στο κέντρο της γης,
  • Αναφερθήκαμε και στο Νεύτωνα, που μελέτησε τη βαρύτητα αφότου του ήρθε ένα μήλο στο κεφάλι.
  • Συνεχίσαμε τα πειράματα Έτσι ρίξαμε προς τα πάνω αντικείμενα προσπαθώντας να μείνουν στον αέρα.

         Παρατηρήσαμε ότι:

vένας κύβος έπεσε κάτω γιατί ήταν βαρύς αλλά κι ένα πούπουλο έπεσε κάτω κι ας ήταν ελαφρύ              

vένας μεγάλος κι ένας μικρός κύβος πέφτουν κάτω ταυτόχρονα

vτο χαρτί άργησε να πέσει σε σχέση με τον κύβο

vτο σφουγγάρι έπεσε πιο γρήγορα από το χαρτί

vένα χαρτί διπλωμένο πέφτει γρηγορότερα από ένα ανοιχτό χαρτί.

Σ? αυτό το σημείο καταλάβαμε γιατί πετάνε τα πουλιά και τα αεροπλάνα δηλαδή όταν είναι κλειστά τα φτερά τους (δεν έχουν άνοιγμα για την αντίσταση του αέρα) και δεν τα κουνάνε για να πετάξουν (δεν δίνουν ώθηση).

 

Δώσαμε έτσι και το σχετικό φύλλο εργασίας για να καταγράψουμε τις παρατηρήσεις μας

ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΓΗΣ

 

Είδαμε σε βίντεο τη Γη και τον τρόπο που περιστρέφεται.Αναπαραστήσαμε με τους εαυτούς μας την περιστροφή και στη

 

συνέχεια μιλήσαμε για το

 

ΣΧΗΜΑΤΗΣ ΓΗΣ.

Κάναμε τους συσχετισμούς με τον κύκλο και είδαμε ότι μια σφαίρα έχει ?όγκο?.
                                               
Αναζητήσαμε κι άλλες σφαίρες στην τάξη μας.
                 
                  

Έπειτα μιλήσαμε για την εναλλαγή:

ΜΕΡΑ-ΝΥΧΤΑ

Ημέρα λέμε το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ένας τόπος φωτίζεται από τον ήλιο. Εκείνο το διάστημα που δε φωτίζεται από τον ήλιο λέγεται νύχτα.

Το φαινόμενο της μέρας και της νύχτας οφείλεται στην περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Έτσι κάθε φορά που ένα τμήμα της Γης φωτίζεται, λέμε ότι βρίσκεται απέναντι από τον ήλιο, ενώ το το τμήμα της Γης που δε φωτίζεται βρίσκεται στο σκοτάδι. Οι τόποι φωτίζονται ο ένας μετά τον άλλο και έτσι τη μέρα διαδέχεται η νύχτα.

Άνοιξαμε το λογισμικό google earth και από το μενού Προβολή επέλεξαμε "ήλιος".

Είδαμε τη μέρα και νύχτα της Γης, πότε νυχτώνει και ξημερώνει σε κάθε μέρος της ανάλογα με τον μήνα.

Δήτε αυτή την στιγμή ποια μέρη της Γης έχουν μέρα και ποια νύχτα ΚΛΙΚ


ΠΕΙΡΑΜΑ: που είναι η μέρα;

Πήραμε την υδρόγειο σφαίρα . Μ? ένα φακό ρίξαμε φως στη μια μεριά . Είναι μέρα

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:

Η διαδοχή της μέρας ? νύχτας. Φτιάξαμε καρτέλες όπου ο ήλιος εκπροσωπούσε την ημέρα και το φεγγάρι τη νύχτα.

ΓΛΩΣΣΑ

  • Συζητήσαμε για τη διαδοχή της ημέρας με τη νύχτα και τα νήπια αντιλήφθηκαν πως έπρεπε να βάλουν μία τη καρτέλα της ημέρας και μία της νύχτας για να έχουμε μία λογική χρονική ακολουθία.
  • Τι ασχολίες συμβαίνουν τη μέρα και τι την νύχτα
  • Τι μου αρέσει να κάνω την μέρα;

ΠΑΡΑΜΥΘΙ :

  • ΜΕΡΑ- ΝΥΧΤΑβιβλίο modern times

 

  • ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΗΣ: καλημέρα καμηλιέρη, καμηλιέρη καλημέρα .

                                         Παραλλαγή: Το αλλάζουμε με καληνύχτα

ΠΟΙΗΜΑ: Ο ήλιος και ο άνεμος-Δραματοποίηση

ΑΙΝΙΜΑΤΑ:

-     Κλειδώνω μανταλώνω τον κλέφτη βρίσκω μέσα. Τι είναι;

-     Σαν κοιμάσαι αυτό ξυπνάει και τη νύχτα όλο γυρνάει. Τι είναι;

  • Βρήκαμε λέξεις αντίθετες όπως: μέρα ? νύχτα, γρήγορα ?αργά, πρωί- βράδυ, ήλιος ? φεγγάρι κτλ.

 

.Αξιολόγηση: Ανοιχτό Φύλλο εργασίας


Διπλώσαμε ένα χαρτί Α4 στη μέση και ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη γη την ημέρα και τη γη τη νύχτα, αλλά να ζωγραφίσουν και τα σπίτια, και τους ανθρώπους, όπως φαίνονται από τον ουρανό?

 

 

ΟΛΙΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ ΗΛΙΟΥ

Παραμύθι:Μαύρος ήλιος: Ροντάρι

Φ. Ε : ζωγραφίσαμε το ποίημα του Ροντάρι

 

 

Κινητικό παιχνίδι.

 

1.Ο χορός της νύχτας και της μέρας

Ακούνε: το ξημέρωμα Ε. Ρεμπούτσικα ή καλημέρα ήλιε καλημέρα του Μ. Λοίζου και χορεύουνε γύρω από τον πίνακα της μέρας με κίτρινα μαντήλια και ακούνε lanotteetterna ? e. Shapplin ,cdEtterna και χορεύουνε με μπλε μαντήλια γύρω από τον πίνακα της νύχτας

 

2.Ενα παιδί γίνεται ήλιος. Τα άλλα παιδία σε ζευγάρια πιανόμαστε πλάτη με πλάτη. Γυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας και γύρω από τον ήλιο. Όταν ακούσουμε τον ήχο του ντέφι φωνάζουμε ?μέρα?, αν βλέπουμε τον ήλιο. Αν δεν τον βλέπουμε, φωνάζουμε ?νύχτα?.

 

ΑΓΩΓΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ:: είσαι ένας ήλιος (φεγγάρι) που κοιτάς από ψηλά. Τι βλέπεις και πως νιώθεις για αυτό

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Κολλάζ:

1. Κολλάμε τον κίτρινο ήλιο σε γαλάζιο χαρτόνι και το κίτρινο (μισο)φέγγαρο σε μαύρο χαρτόνι