Breadcrumbs


Τι μαθαίνουν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο;

Τι μαθαίνουν στο νηπιαγωγείο;

Πολλοί γονείς προβληματίζονται για το τι πρέπει να ξέρει το παιδί τους πριν πάει στο δημοτικό. Έτσι, κάποιοι περισσότερο βιαστικοί τού μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση πριν γίνει 6 χρόνων.

Αναρωτιούνται, μάλιστα, αν στο νηπιαγωγείο θα μάθει κάποια πράγματα ή αν αυτός ο χώρος θα λειτουργήσει απλά ως φορέας κοινωνικοποίησης. Τελικά, τι πρέπει να προσδοκούν οι γονείς από την προσχολική αγωγή;

  1. 1.Η Γλώσσα

Ομιλία και Ακρόαση: Τα παιδιά ενθαρρύνονται να διηγούνται, να περιγράφουν, να εξηγούν και να ερμηνεύουν, να συζητούν και να επιχειρηματολογούν, να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους.

Ανάγνωση: Τα παιδιά έρχονται αβίαστα σε επαφή με διαφορετικές μορφές του γραπτού λόγου, αναγνωρίζουν τα πεζά και τα κεφαλαία γράμματα, υιοθετούν τις βασικές συμβάσεις ανάγνωσης (από δεξιά προς τα αριστερά, από πάνω προς τα κάτω, από την αρχή προς το τέλος), ακούν και  κατανοούν μικρά κείμενα που τους διαβάζουμε, απομνημονεύουν μικρά κείμενα, αντιλαμβάνονται τη δομή της γλώσσας: πρόταση ? λέξη, αναγνωρίζουν οικείες λέξεις σε έντυπα, συνειδητοποιούν ότι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση της γλώσσας και τη σχέση του προφορικού-γραπτού λόγου, κατανοούν ότι οι λέξεις μπορούν να κατατμηθούν σε επιμέρους γλωσσικές μονάδες, ασκούνται στον εντοπισμό του αρχικού ή τελικού φθόγγου μιας λέξης, συνειδητοποιούν ότι στους φθόγγους της ομιλούμενης γλώσσας αντιστοιχούν γράμματα.

Γραφή και γραπτή έκφραση: Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες και υλικά, τα παιδιά αποκτούν τον πλήρη έλεγχο των κινήσεών τους, εξασκούν τη λεπτή τους κινητικότητα και χρησιμοποιώντας τις ειδικές κινήσεις της γραφής αρχίζουν αβίαστα να αναπαριστούν τον προφορικό λόγο ή τα βιώματά τους με το γραπτό λόγο, χωρίς γραφοκινητικές παραμορφώσεις.

  1. 2Τα Μαθηματικά

Μέσα από καταστάσεις προβληματισμού και με το ειδικό παιδαγωγικό υλικό, τα παιδιά συνειδητοποιούν τις βασικές έννοιες των μαθηματικών πριν αρχίσουν να μετρούν. Παίζοντας, αναπτύσσουν την παρατηρητικότητά τους, πειραματίζονται και μεταφράζουν τα καθημερινά βιώματα σε μαθηματικές έννοιες, λύνουν προβλήματα της καθημερινότητάς τους και  οδηγούνται στη λογικομαθηματική σκέψη. Συνειδητοποιούν τις τοπολογικές έννοιες, σειροθετούν, ταξινομούν, κατανοούν τις χωροχρονικές σχέσεις, αναπτύσσουν την αφαιρετική σκέψη, εξοικειώνονται με τη μέθοδο του αποκλεισμού, αντιλαμβάνονται την έννοια του διαγράμματος και της αντιστοιχίας, της συμμετρίας, του χώρου και του όγκου, αναγνωρίζουν τα γεωμετρικά σχήματα και έτσι, έχοντας συλλάβει το «μηχανισμό» των Μαθηματικών, προσεγγίζουν με μεγάλη ευχέρεια τα αφηρημένα μεγέθη όπως τους αριθμούς, τα σύμβολα και τις πράξεις.

3. Η Μελέτη Περιβάλλοντος,

τα παιδιά αλληλεπιδρούν και συμμετέχουν σε δραστηριότητες που ξεκινούν από τις δικές τους γνώσεις και ανάγκες, ενεργοποιούν τη δημιουργικότητά τους και τα οδηγούν σε νέα μονοπάτια γνώσης.
Στη Μελέτη του Περιβάλλοντος εντάσσονται όλα όσα υπάρχουν γύρω μας: ο άνθρωπος και τα δημιουργήματά του, οι κοινωνικές δομές και σχέσεις, τα ζώα, τα φυτά, οι τόποι, τα φυσικά φαινόμενα. Με αφετηρία θέματα που ενδιαφέρουν τα παιδιά, οι επιμέρους επιστημονικοί κλάδοι όπως η Βιολογία, η Ιστορία, η Γεωγραφία συμπράττουν και βοηθούν στη σφαιρική προσέγγιση της γνώσης.


4. Η Περιβαλλοντική Αγωγή


Η περιβαλλοντική αγωγή διατρέχει όλες τις καθημερινές δραστηριότητες αποβλέποντας στην καλλιέργεια ικανοτήτων, στάσεων και στη διαμόρφωση κώδικα συμπεριφοράς γύρω από τα περιβαλλοντικά προβλήματα.


5.Η Αγωγή Υγείας


Τα παιδιά διερευνουν θέματα και έννοιες που αφορούν  στην υγεία (υγιεινή σώματος, στοματική υγιεινή, υγιεινή διατροφή, φυσική άσκηση, πρόληψη/προφύλαξη, θεραπεία) και θα αποκτήσουν όλα τα απαραίτητα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να υιοθετήσουν υγιεινούς τρόπους ζωής.


6. Η Εικαστική Αγωγή


Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με έργα τέχνης και καλλιτεχνικές δημιουργίες, ανακαλύπτουν την τέχνη ως ένα άλλο τρόπο έκφρασης ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων, αναπτύσσουν τη φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους, έρχονται σε επαφή με διαφορετικά υλικά και τεχνοτροπίες και καλλιεργούν την καλαισθησία τους.

7. Η Μουσική και Μουσικοκινητική Αγωγή


Μέσα από την άμεση επαφή με τη μουσική, την κίνηση, το ρυθμό και κάθε αυθόρμητη έκφραση καλλιεργείται στα παιδιά η μουσική και ρυθμική ευαισθησία, η δημιουργική φαντασία, η ικανότητα συγκέντρωσης, η αίσθηση του χώρου, του χρόνου και η ευκολία έκφρασης, στοιχεία απαραίτητα για κάθε καλλιτεχνική εκπαίδευση, αλλά και για τη γενικότερη εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.
   
8 .Η Θεατρική Αγωγή


βοηθάει τα παιδιά να αναπαράγουν, να αναγνωρίσουν, να βιώσουν και να εκφράσουν τις ανάγκες τους και το δικό τους ψυχο-φανταστικό κόσμο. Απελευθερώνουν τη φαντασία τους και ενεργοποιούν ή ανακαλύπτουν τις δημιουργικές ικανότητες του κάθε παιδιού.

9.Οι Τεχνολογίες Πληροφορικής στην Εκπαίδευση


στη γωνιά του Η/Υ όπου τα παιδιά εξοικειώνονται με τις απλές λειτουργίες του υπολογιστή (βασικά πλήκτρα, ποντίκι, εκτυπωτής, διαδίκτυο), αποκτούν στοιχειώδεις δεξιότητες χειρισμού λογισμικού κατάλληλου για την ηλικία τους  και τον χρησιμοποιούν σαν εποπτικό μέσο διδασκαλίας και σαν εργαλείο έρευνας και ανακάλυψης.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και οπτικοακουστικό εξοπλισμό στο πλαίσιο των θεματικών ενοτήτων που επεξεργάζονται.

10. Η Φυσική Αγωγή


Με κατάλληλα διαμορφωμένο για την προσχολική ηλικία πρόγραμμα, καλλιεργούνται και αναπτύσσονται τόσο οι κινητικές δεξιότητες του παιδιού (απόκτηση σωματικού ελέγχου, ισορροπία, ενδυνάμωση, ευλυγισία, επιδεξιότητα) όσο και οι ψυχοπνευματικές (αυτοσυγκέντρωση, επιμονή, αγωνιστικότητα, αυτοσχεδιασμός).